Pro bono історії
Юридичне pro bono
в Бельгії та Україні
Розповідаємо навіщо зібрали 60 юристів, бізнесменів та громадських активістів разом. А потім ще й бранчували з топовими юридичними фірмами.
Pro bono — це професійні послуги, що надаються безкоштовно для суспільного блага.
Кожна організація, що розвиває pro bono у своїй країні, робить це по-своєму. У Бельгії є The Good Lobby. Вони поєднують юридичні фірми та неприбуткові організації. Правозахисники допомагають не лише з документами та реєстраціями. Вони допомагають активістам просувати інтереси громадськості на законодавчому рівні.

Наша команда вірить у те, що якісні соціальні зміни відбуваються не лише «в полях». Тому ми домовилися з бельгійськими колегами про спільний воркшоп з громадського лобіювання для українців. А для ширшого розкриття такої теми підсилили програму панельною дискусією та презентацією практичних кейсів.

11 липня приїхав Андреа Бокуні, керівник освітнього напряму в The Good Lobby і почалось. Протягом п'яти дуже насичених годин ми з 60 учасниками слухали, вчилися, спілкувалися.
Під час панельної дискусії Світлана Машаровська з European Business Association розповіла чим лобіювання відрізняється у нас та в ЄС.

Борис Даневич з DanevychLaw пояснив, що лобіст не завжди юрист і навпаки.

Олена Прокопенко, радниця міністра фінансів України та радниця з питань розвитку посольства Королівства Данія, пояснила як здійснюється громадська адвокація з міжнародними організаціями в Україні та партнерами України за кордоном.

Денис Базілевич з Інституту професійного лобіювання та адвокасі зробив огляд сприйняття лобіювання українським суспільством.

Модераторка дискусії — Анастасія Козловцева з Transparency International Ukraine допомогла учасникам сформувати уявлення про реалії лобіювання в Україні та за кордоном.
Про лобіювання в Україні існує багато міфів, легенд, та навіть є кілька успішних історій від тих, хто самостійно розробив план своєї кампанії. Однак, не так багато чіткої та послідовної інформації для більш широкої аудиторії, кому вона могла б бути корисної в контексті щоденної співпраці над покращенням суспільства та взаємодії з державою. Воркшоп дав краще розуміння цієї картини, нові ідеї та частинки пазлу, які були відсутні до нього, а також чіткі алгоритми, протестовані на реальних ідеях під час групової роботи. Сподіваюсь в майбутньому потрапляти тільки на такі корисні події!

— Євгенія Гагаркіна, Peace Corps Camp WILD
Далі ми дізналися про всі інсайди адвокації в Україні від координаторок кампаній. Юлія Солоха з проекту «Громадська синергія» міжнародного фонду «Відродження» розповіла, як вони з командою волонтерів заборонили рекламу пива в медіа.

А Олеся Холопік презентувала кампанію «За безпечні дороги», яка вже продемонструвала значний вплив на суспільство.
Оскільки для України тема лобізму та адвокації дуже свіжа, то було справді цікаво ознайомитися з вдалими кейсами адвокаційних кампаній в Україні та отримати корисну дозу порад від бельгійського професіонала. Приклади тих небагатьох вдалих адвокаційних українських кампаній має мотивувати інших активістів правильно та комплексно просувати суспільно корисні ініціативи.

— Влад Самойленко, Ecomm communication consulting
Сам воркшоп складався з теоретичної частини про те, як працює лобіювання взагалі. А також практичної, де учасники в групах планували свою власну кампанію! Почали з самого закону, продумували стратегію, використовуючи легальні інструменти та презентували це все один одному.
Воркшоп дав всебічне бачення лобіювання — і в теоріії, і на практиці, і в Україні, і за кордоном.

Андреа Бокуні дав комплексне бачення того, як лобіюють у Євросоюзі. Вразила відкрита платформа з інформацією про більшість лобі-активностей бізнесів та ГО у Європарламенті. Чи знали ви, що сьогодні найбільше лобіює Google?

Цікавою була практична робота в командах над реальними кампаніями учасників воркшопу по канві, запропонованій спікером. Деякі учасники чудово орієнтувалися в питанні, і вже знали що робити; інші зрозуміли, де ще мають допрацювати для проведення успішної кампанії.

Для мене найбільш корисним видався розбір кейсів по забороні реклами пива в медіа та руху за безпечні дороги. Спікерки детально розповіли про всі кроки, які робили для реалізації кампанії, і, що найцінніше, про складнощі, з якими стикалися.

І, найголовніше, сформувалося розуміння того, що лобіювання — це не добре і не погано. Це просто інструмент. Використовуйте його з розумом :)

— Діана Даюб, EdEra
До речі, світле та просторе приміщення, де відбулась наша подія, знаходиться в центрі Києва. Це — Lift99 Kyiv Hub, і вони приймали подію на умовах pro bono.

І, звісно, нетворкінг. Познайомитися з колегами було пріоритетом для третини учасників. Для когось це навіть стало початком важливого партнерства.
Легко, доступно, ілюстративно і дуже інформативно. Дякую за відмінно влаштований захід. Після заходу домовились продовжити роботу з Андреа над одним з проектів в Брюсселі.

— Ярема Ковалів, Integrites

Та й ми самі вважаємо, що спільноти повинні формуватися довкола важливих питань. Цього вечора Виноробне господарство Князя П.М. Трубецького пригостила всіх учасників українським вином. І повірте, це було саме те, що потрібно після такого насиченого дня!
Наступного дня ми продовжили розвивати тему спільноти в дуже крутому Dentons Kyiv Office, які приймали цю подію. Бранчували з представниками провідних юридичних фірм, таких як Sayenko Kharenko, DLA Piper Україна, Redcliffe Partners, Asters, AVELLUM, Kinstellar, ADER HABER, Василь Кісіль і Партнери,Patriot.Legal, Dentons, Epravo. Під час зустрічі, Андреа розповів як вони роблять pro bono в Бельгії.
Кілька місяців тому я почала супроводжувати перший pro bono проєкт в рамках Pro Bono Club Ukraine. Тож мені цікаво було послухати, насамперед, про досвід Андреа Бокуні та своїх колег з юридичних компаній, а також поділитися своїм досвідом.

Була приємно здивована, що не лише міжнародні юридичні компанії, для яких pro bono – традиційна річ, а й вітчизняні надають правову допомогу pro bono на постійній основі. А деякі реалізують соціально важливі проєкти вже протягом тривалого часу.

— Анастасія Панчак, Василь Кісіль та Партнери
На сьогоднішній день представники юрбізнесу часто забувають про важливість участі у pro bono проєктах. Адже закон як зброя: якщо вправно ним володієш – просто зобов'язаний допомагати тим, хто цього потребує. На зустрічі з лобістом із Бельгії Андреа, де були присутні лідери ринку юридичних послуг, обговорювалась важливість таких проєктів та лобіювання соціально важливих тем на прикладі ЄС. Вдячний PBCU за чудову організацію!

— Максим Медвідь, EPravo
Гості презентували свої pro bono проєкти та програми. А ми отримали величезне задоволення від того, скільки активностей вже відбувається в юридичній сфері та від готовності поширювати цю практику на ринку. Вже спланували, що можна зробити, щоб цьому посприяти :)