pro bono історії

Збіглися цінності: як три компанії безкоштовно зробили сайт, декор і піар для «Вишиванкового фестивалю»

Щороку в Одесі проходить «Вишиванковий фестиваль» — масштабна подія, на яку з'їжджаються з усіх куточків України, щоб разом відсвяткувати День Незалежності. Це аполітичний і некомерційний проект, організований командою волонтерів.
Що зробили: піар фестивалю — контент для сайту і соцмереж, співпраця зі ЗМІ, організація ефірів тощо.
Як: три співробітники повністю вели проект.
Netocrat Communications
— створює декорації та бутафорію
VP Production Company
Primal Art
— складається з відділів: Graphic & Web Design і Sound-Design


— спеціалізується на інтернет-піарі
Що зробили: сайт, поліграфію, дизайн, а також гімн фестивалю і аудіорекламу.
Як: робила компанія, узгоджуючи з організаторами фестивалю.
Що зробили: фотозони і декор фестивалю.
Як: спільний проект — компанія відповідала за ідеї та розробку декорацій, волонтери фестивалю допомогли їх зібрати.
Цього року проект отримав pro bono допомогу від 3 компаній:
Ми розпитали організаторку «Вишиванкового фестивалю» Катерину Андрич про нюанси співпраці з цими компаніями, партнерський договір та активності в обмін на допомогу. Також вона дала поради як шукати компанії та зацікавити їх своїм проектом так, щоб успішно налагодити партнерства.
Чому вирішили скористатися форматом pro bono?
— Ми вже не один рік співпрацюємо з різними компаніями на концепцію pro bono, але зазвичай це часткова допомога. Якщо просити кошти, а потім витрачати, це виходить дорожче, ніж якщо ми просимо «давайте ви дасте нам те, а ми вам якусь рекламу чи подяку, чи активність у соцмережах, чи ще щось».

А інколи компаніям навіть не стільки цікава реклама, а скільки зробити щось хороше для гарного проекту — це їх задовільняє. У цьому році з трьома компаніями ми відпрацювали повністю. І це вперше ми зробили так масштабно: від «А» до «Я». Компанії ми знайшли самостійно.

Як ви знайшли ці компанії?
— З Netocrat Communications ми працюємо вже не один рік. А щодо VP Production — побачила, що вони зробили круту музику для постановки за Лесею Українкою. А я вже декілька років мріяла, щоб у нас була музика. Тоді подумала, що нам було б круто співпрацювати. До того ж засновник компанії — мій знайомий. Потім подивилася ще деталі про компанію, написала, домовилася, зустрілася. Насправді дуже легко з ними було, тому що ми знайшли таких людей, яким цікаво розвинутися в новому проекті. Бо компанія досить нова і раніше не робила музику для фестивалів — вони зазвичай працювали з комп'ютерними іграми.

І з Primal Art було легко. Це напевно через власні контакти працює: ти від когось почув, що є такі-то люди, що вони роблять круті речі, подумав що можеш їм запропонувати, що захотіти з їхніх професійних навичок. Прийшов і запропонував. І ти не завжди прийдеш до великого бізнесу. Можна прийти, але це не завжди так легко, як відбувається з малими компаніями.
Про існування «Вишиванкового фестивалю» ми знали вже давно. Навіть більше — були його відвідувачами не один рік. Тож просто не могли не скористатися нагодою допомогти організаторам з оформленням — ну дуже кортіло стати частиною чогось настільки крутого і масштабного! Та й наш СЕО Влад Плотніков полюбляє професійні виклики, а гімн він ще не мав нагоди написати
Руслана Кручек, співзасновниця і проектна менеджерка VP Production Graphic & Web Design Studio
За яким принципом ви обирали компанії?
— Взагалі ми добираємо компанії, з якими в нас збігаються цінності. Тому що «Вишиванковий фестиваль» — це про любов до України, про День Незалежності, а у цьому році про розширення поняття патріотизму в принципі. Про те, що ти патріот не просто коли з прапором та вишиванкою раз на рік, але й коли щось робиш для цієї країни кожен день. Ти не виїжджаєш, а працюєш. Можливо розмовляєш українською, можливо — російською, а може просто платиш податки і цього вже достатньо.
Чи потрібно було вам контролювати або стежити за тим, що роблять для вас компанії?
— Усі моменти з компаніями ми погоджуємо. Наприклад, фірмовий стиль. Дуже важливо, щоб все було ідеально та максимально вписано у концепцію фестивалю. Тому інколи було важко дійти згоди за певними деталями, але VP Production — молодці. Вони все пройшли і зробили саме так, як би ми хотіли. Так це відбулося і з музикою. Щодо фотозон, то треба було обрати які ідеї ми будемо створювати, а які ні. Бо зазвичай ідей більше за можливу кількість. А з Netocrat Communications ми вже декілька років співпрацюємо, тому не булого такого жорсткого контролю. Деякі пости потім продивлялися, але вони вже самі знають, що треба робити. Якщо ж це перша співпраця з компанією, тоді треба доходити до спільного сенсу.
Скільки людей відповідають за партнерства?
— У нас є зазвичай дві-три людини, які шукають, і стільки ж потім менторять співпрацю з компаніями, щоби все було добре. Партнерство з VP Production і Primal Art вела я.
Що найкреативніше команда фестивалю зробила для цих компаній в обмін на допомогу?
— Для VP Production ми зробили вірусне відео — таке цікаве завдання було прописано у договорі. У відео організатор, а потім волонтери танцювали під гімн фестивалю. У останній день фесту був ще й флешмоб під цю музику.
Договір…?
— Коли ми робимо партнерську пропозицію, навіть якщо це не співпраця pro bono, то прописуємо договір: які зобов'язання у компанії та в нас. Там є чіткі позиції і кількість. Наприклад, кількість згадувань у соцмережах, розміри банерів, скільки разів на день звучатиме реклама.

Так значно простіше потім працювати. Бо якщо ти це не прописуєш це, потім виникає дискомунікація. Наприклад, ми кажемо про пости у соцмережах. Вони розуміють, що це буде раз на кілька днів, а ми можемо зрозуміти як раз на тиждень. Коли від тебе очікували більше, а ти зробив менше — це незадоволення.
Чи багато сил ви витрачаєте, щоб виконати умови договору?
— Я не можу сказати, що ми витрачаємо дуже багато сил на це. Так, контролюємо, щоб не забути опублікувати домовлену кількість постів та інше, але в принципі все органічно. Коли тобі подобаються люди, з якими ти співпрацюєш, то ти якось спокійно виконуєш усі ці обов'язки.
Чи виникали якісь конфлікти або непорозуміння під час співпраці?
— У цьому році та і в минулих роках я не пам'ятаю такої ситуації, коли ми були чимось незадоволені або були якісь проблеми. Тобто якщо це професіонали і ми їм довіряємо, то вони роблять це якісно і гарно для фестивалю. А ми у відповідь їх любимо, обіймаємо і робимо все, що можемо, аби вони були задоволені.
Чуйний колектив, багато цікавих людей та згуртована команда, яка робить велику справу як один великий мозок! Враження дуже приємні, результати праці перевершили очікування і дали натхнення на подальшу творчість
Марія Саскіна, декораторка та художниця в Primal Art
Скільки часу тривала співпраця?
—У цьому році ми почали шукати партнерів ще з кінця зими, з весни. Тому що чим більше захід, тим більше потрібна підтримка і тим раніше треба починати шукати. Якщо це підтримка pro bono, то тим паче заздалегідь, бо тут вам треба професійні навички. Бізнесу потрібно ще багато часу на перевірку організації, потім домовлення усіх нюансів. Ось з VP Production ми активно працювали місяць, за який вони зробили все необхідне. А з Primal Art точно не скажу.
Чи плануєте ви надалі підтримувати зв'язки з цими компаніями?
— Ми намагаємося, щоб в партнерів залишилися дуже гарні враження після фестивалю. Для цього запрошуємо представників на afterparty фестивалю, кажемо хороші слова, вручаємо грамоти та подяки за допомогу. Тобто робимо не лише те, що було в договорі. Зазвичай партнери залишаються з нами ще на декілька років, поки їм це цікаво. Добре розходимося, якщо так відбувається, або продовжуємо співпрацю.

Я не знаю, чи будемо ми співпрацювати з VP Production наступного року, бо сайт і музику вони зробили. Але подивимося, можливо в нас ще будуть якісь потреби. З Primal Art думаю ми продовжимо співпрацю, бо їм і нам сподобалося. З Netocrat Communications так само.
Усе взаємопов'язано. Бізнес допомагає соціальним ініціативам та громадським організаціям, вони, в свою чергу, позитивно впливають на місто, а міські умови сприяють розвитку бізнесу. Це далеко не завжди прямий і миттєвий ефект, проте він є. Ми в нього віримо
Дар'я Полякова, виконавча директорка у Netocrat Communications
Як знайти компанію та зацікавити її своїм проектом?
Декілька порад від Катерини, які допоможуть соціальному проекту обрати компанію та розповісти про себе так, щоб успішно налагодити партнерство.
1
Шукати соціально активні компанії
Якщо це великі компанії, треба дивитися які проекти вони підтримують, що вони роблять, чи підтримують вони взагалі соціальні проекти. Ми дивимося партнерів різних фестивалів в Україні і тих, хто взагалі проявляє якусь соціальну активність, а потім до них звертаємося. Ти робиш розвідку, бо інакше не розумієш чи підходить ця компанія.
2
Обирати компанії за можливостями та цінностями
Компанії ми добираємо, по-перше, за можливостями: чи можуть вони реально надати тобі ті послуги, які потрібно, наскільки це їм буде затратно чи ні. Потім наскільки ви схожі за цінностями і поглядами. Наприклад, якщо це французька компанія, їй нецікаво буде підтримувати фестиваль про культуру України — їм цікавіше щось про Францію підтримати. Це треба розуміти.
3
Розуміти що може зацікавити компанію
Одним цікаво підтримати тому, що вся команда розуміє важливість місії. Іншим цікавіший піар. Коли ти йдеш до чогось малого, то розумієш, що їм цікавіше розкрутитися — пропонуєш більше піар-можливостей. Коли ти йдеш до більшого бізнесу, їм не завжди цікавий піар — вони й так відомі. Їм цікаво просто вкластися в той проект, який подобається.
4
Показати масштаби проекту та розказати про досягнення
Усіх партнерів ми зацікавлюємо, по-перше, тим, що «Вишиванковий фестиваль» — дуже масштабна подія в Одесі. Це єдиний на півдні фестиваль української культури, створений руками активної молоді, а не професіональних івенторів.
5
Розповісти про важливість місії та переваги співпраці
Ще потрібно гарно представити сам проект. Не просто якісь сухі цифри, а й якісь особисті речі. Для чого ви це робите? Навіщо ви робите цей проект? Чи справді він потрібен? Показати бізнесу чи партнеру навіщо йому вкладатися у ваш проект та що він отримує за це. Я не хочу сказати, що багато хто в це вірить, але бізнес підтримує соціальні проекти навіть не через рекламу, а через те, що вважає це важливим.
6
Робити кожну партнерську пропозицію особливою
Кожна наша партнерська пропозиція — особлива. І в кожній окрім піару, соцмереж та інших активностей є така, яка може бути цікава саме для цієї компанії. Наприклад, в нас є вишиванковий ланцюг, де кожен учасник отримує свій номер в ланцюзі і за ними дуже зручно робити розіграш продукції компанії. Це додаткова можливість, яку можна запропонувати партнерам.
7
Справді вірити у те, що робиш
Більшість моїх знайомих не вважають, що можна просто попросити і бізнес зробить тобі щось безкоштовно. А потім виявляється, що це можливо. Якщо в тебе горять очі і ти любиш свою справу, то у твій проект швидше повірять. Не достатньо бути надійним і гарним, треба ще показати, що ти цим хворієш. Що проект тобі дуже близький, це твоє і ти не підведеш тих людей, хто надає тобі допомогу.
Чим сподобався вам формат pro bono допомоги? Будете продовжувати?
— Так, я думаю, ми продовжимо. Тому що компанії більш зацікавлені в допомозі pro bono, ніж в допомозі грошима — це їм легше, ніж дістати кошти. І тобі легше, бо не потрібно шукати підрядника чи компанію: просто ось зараз домовився і ніяких бухгалтерських потреб немає. Рro bono допомога, якщо порахувати у вартості вкладені професійні навички, значно більша, ніж гроші, які ти міг отримати.

Я розумію, що якщо б не співпраця pro bono, ми б не зробили такі круті фотозони цього року, навряд чи би змогли оплатити новий сайт і все інше.

Кошти зараз знайти важко і в багатьох проектів є проблеми з їх пошуком. Тому мені здається, що перехід саме до концепції рro bono більш цікавий та реалістичний у майбутньому.
Як розвиток pro bono партнерств впливає на суспільство?
— Це гарний для суспільства кейс. Він показує, що не лише комерція діє у світі, а є ще більш людські відносини. Що бізнес розуміє: є ще потреби суспільства, і треба дбати не лише про власну вигоду. І суспільство бачить, що з нього не просто витягують кошти, але й вкладають.

Це про людські відносини: ви стаєте не просто клієнтом-партнером, а друзями. Бо у вас є спільний проект та досвід. А досвід соціального проекту дуже згуртовує як команду всередині так і з тими, з ким співпрацюєш.
Інтерв'ю дала Катерина Андрич, організаторка "Вишиванкового фестивалю"