pro bono історії
Закохати у проект —
єдиний шанс отримати
pro bono підтримку
У Івано-Франківську є величезний завод «Промприлад» — більша частина цього підприємства вже давно простоює та потребує ремонту. Команда ГО «Тепле Місто» вирішила перетворити цей завод на центр для комерційних та соціальних ініціатив.

Проект отримав назву «Промприлад.Реновація». Він працює завдяки імпакт-інвестуванню: будь-хто може інвестувати від 1000$, а також сприяти соціальним змінам у регіоні.

За концепцією 1/3 площі громадські, культурні та соціальні ініціативи зможуть орендувати зі знижкою, а 50% прибутку піде на розвиток нової економіки, урбаністики, сучасного мистецтва та неформальної освіти регіону.
«Промприлад.Реновація» — це проект у сфері імпакт-інвестицій. Тобто окрім повернення вкладених коштів і дохідності, тут є позитивний суспільний вплив, який можна виміряти. За методикою PACT ми підрахували, що кожен інвестований долар у проект створить п'ять доларів соціального ефекту.

Взагалі цей проект показує наскільки важлива взаємодія у трикутнику «громада – бізнес – влада». І завдяки цьому проекту ми прагнемо повернути молодь в Україну, створити нові робочі місця, сприяти професійному та інтелектуальному розвитку"
— каже координаторка зв'язків з партнерами «Промприлад.Реновація» Тетяна Василик.

Окрім імпакт-інвестицій, проект неодноразово отримував pro bono підтримку.

Тетяна розповідає, як вони вибудовували взаємодію із партнерами, що отримує кожна зі сторін від співпраці pro bono та чи виправдав результат усі очікування.

— Чому вам цікаво підтримувати громадські організації pro bono? Чому обрали серед інших заявок саме ці проекти?

Підтримка проектів pro bono — це звична практика для всієї команди проекту, партнерів та ініціаторів. Зокрема, платформа «Тепле Місто» існує за такою моделлю вже чотири роки, і багато роботи нам виконували pro bono чи low bono (за невелику вартість). Тож ідея перенести подібну модель і на «Промприлад.Реновація» з'явилася із самого початку. Часто команди з різних сфер самі пропонували допомогти pro bono та питали, як можна долучитися.

— Які відповіді ви зазвичай отримували, коли зверталися до організацій за підтримкою? Хто зрештою погодився її надати?

Організаціям, в яких ми хотіли отримати професійну підтримку, ми спочатку розповідали ідею і суть проекту. Робили акцент на тому, що все стоїть на перетині бізнесу і соціальної сфери, тобто має великий імпакт. А далі були переговори, щоб певний відсоток роботи був виконаний для нас pro bono або зі знижкою.

Відповіді на наш запит були абсолютно різні, але це справедливо. Не всі роботи можуть і мають виконуватися безкоштовно чи за зниженою вартістю. А ці організації, які підтримали нас pro bono, зараз партнери проекту.

— Яку підтримку ви отримали?

Підтримка була різна. Наприклад, консалтинг, розробка різного роду стратегій чи досліджень. Також частину робіт, пов'язану з реконструкцією центру, підрядники виконали pro bono.

— Чи виправдав результат очікування?

Очікування, звісно, виправдалися. Тобто різниці між послугами, які ми не оплачували та які оплачували, не було. Усе було зроблено однаково професійно. Ми задоволені результатом і співпрацею з нашими партнерами.

— Як відбувалася взаємодія?

Як і в будь-якому проекті, у нас теж час від часу виникає запит на конкретну роботу чи послугу. Ми шукаємо того підрядника, з якими хочемо працювати. Далі обговорюємо з ним всі умови, доходимо до якогось спільного консенсусу і переходимо до виконання. Тривалість взаємодії дуже різна, усе залежить від того, про яку частину проекту йде мова.

— На які результати вплинула ця підтримка у короткостроковій та довгостроковій перспективі? Можливо, ви вже спостерігаєте їх?

Коли компанія виконує послуги pro bono — вона стає не просто виконавцем чи підрядником, а партнером проекту. Тобто з'являється значно більша прив'язка до ідеї проекту та до команди. Це, у свою чергу, дозволяє більш тісно співпрацювати на безкоштовній чи навіть на платній основі.

Результат у короткостроковій перспективі — це, звісно, виконана робота.
У довгостроковій перспективі — це постійний партнер, до якого можна звертатися, якого хочеться рекомендувати іншим командам чи партнерам.
У нас є партнери, які з нами від самого початку, бо ще на старті вони підтримували платформу «Тепле Місто». Ці організації виконували велику кількість роботи та юридичного консалтингу для нас на умовах pro bono, а зараз стали одними з великих інвесторів проекту.

— Як ви порадите іншим соціальним підприємствам робити запити та залучати фахівців pro bono?

Закохати в проект — це єдиний шанс отримати такого роду підтримку. Але робити це чесно і прямо, просити підтримку не тому, що хочеться зекономити, а тому, що вона реально необхідна. Просити саме ту компанію, яка відповідає вашим цінностям. Також ця компанія має відповідати рівню професійності, який ви хочете отримати, а просто буде готова зробити це безкоштовно. Важливо бути чесними протягом усього процесу. А також бути вдячними і в процесі, і по завершенню роботи.

— Що, на вашу думку, отримали фахівці та організації, які консультували вас pro bono?

Напевно, вони знають краще. Але з нашого боку вони отримали надійного партнера, який готовий підтримати їхні ініціативи в подальшому, знайомити з іншими партнерами всередині, створювати нетворкінг, говорити про результати спільної роботи.
Це також дає відчуття того, що ти частина чогось більшого, і твоя компанія, твоя команда змогла долучитися до проекту, який може змінити місто і регіон.