pro bono історії

Як Gres Todorchuk PR піарили музей в темряві
«Третя після опівночі»

Минулого року музей «Третя після опівночі» безкоштовно отримав допомогу з піаром своєї виставки в темряві. З цим їм допомогла агенція Gres Todorchuk PR, що спеціалізується на культурних та соціальних проектах.

Про те, як це було, ми поговорили із засновницею музею в темряві Аліною Марненко і співзасновником агенції Gres Todorchuk PR — Олександром Тодорчуком. Також вони поділилися своїми секретами ефективної pro bono співпраці.
«Третя після опівночі» — єдиний в Україні музей, де всі екскурсії проходять в абсолютній темряві та в супроводі незрячих гідів.
«Щасливий квиток» на pro bono
Агенція Gres Todorchuk PR оголосила про конкурс на безоплатні воркшопи та лекції для найамбітніших соціальних ініціатив. З кількасот проектів вони обрали найкращі, до яких потрапив і «Третя після опівночі».

Аліна розповідає, що таке навчання було для неї не тільки джерелом корисної інформації та мотивації, але й цілим нетворкінгом. Соціальні проекти мають схожі проблеми — тому захід став платформою, де можна було спілкуватися та допомагати один одному.

Потім для особистих консультацій відібрали 10 команд, а 6 з них взяли для професійного супроводу. Серед «щасливчиків» опинився і музей в темряві.
На тренінгах було дуже багато сильних, корисних проектів. Але «Третя після опівночі» — це був проект, що вже діє. І організатори розуміли для чого вони його роблять, які перед ними стоять задачі, чого їм безперечно не вистачає,
— каже Олександр.
Він додає, що в команди музею також було достатньо знань і досвіду не тільки планувати, але й втілювати. Також колектив піар-агентства особисто перевірив як працює музей. Олександр згадує:
Ми тільки підкріпили розуміння того, що зробили правильний вибір. Тому що емоції, які переживає людина в музеї в темряві — настільки потужні, що сприйняття цієї теми, сприйняття проблематики, змінюється дуже швидко і формується в правильному руслі.
Робота у розпалі
Музей планував відкрити нову виставку у вересні — «Невидиме мистецтво». Там відвідувачі мали впізнати архітектурні пам'ятки, речі з кінофільмів, скульптури та бюсти відомих людей на дотик.

У піарі та роботі з медіа команда музею не мала ні досвіду, ні напрацьованих контактів. Тому для успіху виставки допомога у цьому була просто необхідною.

Отже, піарники обговорили з Аліною основні меседжі до аудиторії, а потім взяли на себе всю комунікацію зі ЗМІ — прес-релізи, дзвінки на телеканали, планування прес-туру. Це був для засновниці перший досвід виступу перед камерою, тому тут важливо було почути думку зі сторони:
Смішний момент — ти чітко знаєш, що хочеш сказати, потім вмикається камера – і в голові пустота. Після пари спроб проходить, але до цього треба бути готовим. Важлива роль агенції тут була ще в досвідченому погляді зі сторони. Я наче проговорила все, що хотіла, а дівчата кажуть: "Ти планувала ще сказати це". И я така — "Точно!",
— каже Аліна
Також піар-агентство допомогло обрати напрям позиціонування музею «Третя після опівночі» — те, як розповідати про себе своїй аудиторії. Засновниця поділилася, що це була експертна допомога та дискусія, яка розвіяла їхні сумніви та допомогла обрати кращий варіант.
Результат на 100%
«Запуск пройшов дуже круто, дівчата повністю взяли на себе частину спілкування зі ЗМІ, і цим дуже сильно нас розвантажили — адже останні дні перед відкриттям завжди найважчі. Також завдяки досвіду та репутації агенції ми отримали дуже багато виходів в ЗМІ: 100% самі ми стільки би не отримали»,

— розповідає Аліна.
Допомогли — а що далі?
У березні цього року у музеї «Третя після опівночі» відкрилася нова виставка. Тут засновниця вже сама працювала над піаром та комунікацією. За потреби Аліна час від часу зверталася за порадами до професіоналів з Gres Todorchuk PR і вони завжди знаходили час їй допомогти.

Попри те, що друга виставка отримала менший успіх, Аліна вважає досвід pro bono як потрібний та корисний:
З відкриттям нової експозиції нам не вдалось повторити попередній успіх за кількістю виходів у ЗМІ, проте цьому є логічне пояснення. По-перше, для преси це вже не був настільки ж унікальний інфопривід. А по-друге, впливає і те, від кого приходить прес-реліз про подію — у Gres Todorchuk є ім'я та напрацьовані контакти. Проте досвід спільного відкриття був надзвичайно корисним — ми не просто побачили, що це можливо, але і зсередини дізнались весь процес. Я вважаю, що нам дали максимально все, що могли в таких умовах.
Декілька порад для ефективної pro bono співпраці
Лайфхаки від Аліни та Олександра, які можуть допомогти як учасникам,
так і наставникам pro bono

1
Соціальні проекти повинні розуміти свої «пробіли»
Аліна: «Ти маєш чітко розуміти, в чому саме у тебе проблема та в якій сфері ти потребуєш допомоги. "Я не знаю, все погано, допоможіть" — не буде ефективним запитом, адже навряд чи хтось зможе повністю заглибитись в усі процеси твоєї компанії, витратити величезний шмат часу і все перебудувати».

Олександр: «Треба чітко розуміти, чого ви хочете і що ви робите і мати чітко поставлені цілі і задачі, тому що ніхто за вас це не зробить. Дуже часто приходять проекти, які хочуть змінити світ на краще, але навіть не розуміють які зроблять наступні кроки».
2
Усім треба підготуватися
Аліна: «Сторона, яка приходить за допомогою, має максимально підготуватись та вивчити усю доступну інформацію, чим зекономить час протягом консультацій для отримання більш важливої інформації. Також важливо донести до консультанта суть та особливості саме вашого проекту — для цього можна, наприклад, ще до зустрічі надіслати основну інформацію для ознайомлення».

Олександр: «Порада для усіх людей, які з чимось працюють — неможливо займатися темою, якщо ви досконало в ній не розбираєтеся».
3
Соціальним проектам потрібно бути готовими працювати, а
не чекати, що все зроблять за тебе
Аліна: «Не варто очікувати, що якщо ти подався — усі твої проблеми вмить вирішаться. Це дійсно крута можливість та допомога, але тільки якщо ти готовий продовжувати пахати. І в результати ти отримаєш не просто теоретичну інформацію, а поради та реальні факти, перевірені досвідом — і не набиватимеш багато шишок самостійно. Все це зекономить багато часу та ресурсів».
4
Компаніям важливі результат і мотивація
Олександр: «Ми спілкувалися з кількома колегами, людьми, які якраз працюють у комерційному секторі рекламного бізнесу. І вони кажуть — проблема проекту в тому, що є велика ймовірність, що твої ідеї та рішення не будуть використані. Тобто коли якийсь бренд платить за рекламу, то він вмотивований її використовувати. Коли соціальний проект звертається по допомогу, рекламна агенція витрачає свій час, готує, щось робить, а потім соціальний проект каже: "Ви знаєте, ми передумали і вирішили, що ми цього робити не будемо" ».

Аліна: «Дуже важливо, щоб компанії, які допомагають, також бачили якусь мотивацію для себе, мотивацію витрачати свій час».
5
Не треба боятися просити…
Аліна: «Я дуже не люблю просити людей робити щось безкоштовно, мені здається незручним займати їхній час своїми проблемами. А такі платформи дуже спрощують цю частину, адже ти знаєш, що людина тобі допомогає не тому, що їй незручно відмовити чи ще чогось, а вона дійсно цього хоче».
6
… адже pro bono — це круто!
Аліна: «Таке партнерство — це дуже круто. Она сторона знаходить в ньому задоволення для себе, інша — допомогу. Особливо це корисно для маленьких та соціальних проектів, в яких немає можливості платити за такі послуги, але є велике бажання робити свою справу якісно та ефективно».